Fura lány a szomszédból

Fura lány a szomszédból

Válasz ez elteonline.hu cikkére

2017. október 20. - Fura lány

Előzmények itt olvashatók:

http://elteonline.hu/kozelet/2017/10/18/tudos-tanarok-tanar-tudosok/

Ezúttal egy vendégírást olvashattok a Dühöngőben, amit ezúton is köszönök Hajagos Máténak!

 

121.000 nettó, olvasható a tanárképzés szlogenjében. Ennyi a kezdőfizetésed, a képzéstől függően 5 vagy 6 éves tanulási folyamat után. Ezt a koncepciót már lassan öt éve dolgozták ki és léptették életbe, s a képzés első évfolyama lassan a diplomázáshoz ér, így ezzel együtt eljött az ideje az önfényezésnek a reflektálásnak is.

            Magyarországon megszokott dolog, hogy a reform szót minden olyan tevékenységre, rendszerre használják, ami semmit sem változott érdemben, viszont az érte felelős emberek pont annyira tehetségesek, hogy az Asztro Tv-s pénzmágiát próbálják meg eladni pénzügyi stratégiaként. Az oktatásügyet érintő reformok is kiválóan sikerültek. Olyannyira, hogy az öt esztendeje elindult, osztatlan tanárképzésért felelős illetékesek most jöttek rá arra, hogy igencsak problémás lesz elhelyezni négyszer annyi hallgatót férőhelybővítés nélkül. A Tanárképző Központ állítása szerint ez főként az angol és a történelemszakosokat érintette, de ott is csupán néhány hallgatót. Viszont ígéretük szerint mindenki elfogja tudni végezni a gyakorlatot a december 10-i határidőig. (Mert határidő már akkor volt, amikor állításuk szerint még azt se tudták, hányan vagyunk.) Hiszen ez csak „15 óra tanítás és néhány óra hospitálás.” Az egész dologban igazából nem is az bánt a legjobban, hogy a közvéleménynek hazudnak, hanem az, hogy a hallgatói fórumra befáradó kolléga irányába olyan kritikai észrevételek is elhangzottak, amikről ebben a cikkben szó nincs, viszont a kedves kollegát szégyenében a sírógörcs kerülgette a fórumon. Persze értem én, hogy kevés az ember, de…. nem, mégsem értem. A gyakorlatért összesen legalább öt szerv felelős valamilyen formában: a TKK, az alapkar módszertani központja, a PPK, a KLIK és az EMMI. Világos, hogy jó dolog keményen dolgozó emberek adóforintjaiból létrehozni egy csomó szervezetet, amik összességében semmivel sem kompetensebbek egy rakás egymásra mutogató csimpánznál, de akkor talán hasznosabb volna, ha a hallgatók maguknak intézhetnék a gyakorlóhelyeket. Ja, hogy azt nem lehet, mert „egyszerűen nincs rá oktató, aki ellenőrizné a fogadó intézmény minőségét”? Mert azt mindig ellenőrzik. ( A nagymamám is mindig megkérdezi a molylepkéket a téli szezon előtt, hogy mennyi levendulát rakjon a ruhák közé.) Nem, nem azért van a KLIK, meg a tanfelügyelet, kell még egy kör papírgyártás, - a fák amúgy is csak a stadionok elől veszik el a helyet - hogy bebizonyosodjon egy iskoláról, illetve egy, a magyar oktatási törvényeknek évek óta kényszeresen megfelelve működő tanárról, hogy alkalmas arra, amit húsz éve csinál. Mindezt olyan embereknek kell bizonyítania, akik alapvető logisztikai feladatokat, a saját szakterületeken sem képesek megoldani.  Ráadásul ez még véletlenül sem egy olyan probléma, amivel öt esztendeje tisztában vannak az illetékesek. (Mármint azzal, hogy sokkal több osztatlanos tanár vesz részt a képzésben, mint bolognás.) A minőség ellenőrzése nagyjából pont olyan komolyan vehető metódus, mint az, hogy minden tanárjelöltnek és tanárnak portfóliót kell készítenie. Ez egy olyan reflektált reflexióhalmaz, amiben, ha nem elégszer használjuk a reflexió szót, akkor könnyen lehet, hogy elfelejtünk laccsolni. Sőt, ha nem készítjük el a reflekált reflexiót, akkor előfordulhat, hogy nem kenegetik elegen a PPK tanárképzési kurzusait hájjal. A portfólióba még véletlenül sem írhatod bele, hogy az egésznek semmi értelme sem volt, mert akkor alkalmatlan vagy a pályára. Azt kell írnod, hogy az adott kurzuson sokat tanultál a gyermekek jellemfejlődéséről, még akkor is, ha élő gyereket két éve nem láttál. Jól jegyezzük meg, a kritikus gondolkodásra nevelés (alaptantervi kompetencia) ebben az országban kibaszottul nem azt jelenti, hogy érdemi véleményed legyen bármiről is. Persze Palkovics álamtitkár is megmondta, hogy az oktatásban minden rendben van. Illetve pontosítok: minden is. Nem létezik olyan, hogy a 15 óra tanítási és a „néhány órás” hospitálás a valóságban 45 óra kötelezően az iskolában eltöltendő foglalkozást jelent, plusz az otthoni felkészülést az órákra és az egyetemi kurzusokra. A cikk nagy tanúsága, hogyha a nyelved valaki seggében van, akkor a szád nem képes arra, hogy hazugság nélkül beszéljen. Arra már ki sem tér a kedves cikkíró, hogy miként lehetséges az, hogy az egyéves hosszú tanítási gyakorlat ideje alatt egyik hallgató sem kap fizetést, és kredit hiányában ösztöndíjat sem. Sokaknak az volt az érve erre a felvetésre, hogy régen se kaptak fizetést (a törvény egyébként havi szinten a minimálbér 15 százalékát írja elő, a hosszú gyakorlat esetében) a tanárjelöltek. Persze, az én apám meg gyerekkorában a pottyantós budira járt kakilni, de fater olyan hülye, és azt gondolta, hogy nekünk jobb lesz, ha vízöblítéses WC-n intézzük a dolgunkat. Ugye minek is fejlődni, ha elég ráírni a csapágyas, kormány nélküli, negyvenéves Trabantra, hogy Lexus? Én szeretnék dolgozni a gyakorlat mellett, de egyszerűen nem fér bele az időbe, ha az iskolai elfoglaltságokon kívül még portfóliót, szakdolgozatot, és minden egyes óráról óratervet kell írnom. Amit biztosan elolvas majd valaki. Ezek legalább annyira fontos dolgok, mint a Soros-terv, amire körülbelül 600-szor annyi pénzt költöttek el, többek között az én adómból, mint arra, hogy valami minimális fizetést juttassanak a hallgatóknak. (Ha már a hűtőből is egy ijesztő, csúnya uzsorás bácsi ugrik elő, akkor engedtessék meg nekem, hogy véleményem legyen róla.) Hiába, lakást, családod sok tanárjelölt is szeretne, mivel nem mindegyikünk született kóborkutyának, és sajnos igen kevesen vagyunk olyanok, akiknek Mészáros Lőrinchez mérhető lángelméje és beszédkészsége volna. Higgye el a kedves olvasó, nem a levegőbe beszélek, amikor munkáról elmélkedek. Bárkinek szívesen megmutatom, milyen tizenkét órán keresztül a kőkemény földet csákányozni, vagy betont keverni a negyven fokban. De talán fordítsuk meg a dolgokat. Mi lenne, ha minden egyes embernek kéne portfoliót írnia a szakmai alkalmasságát bizonyítandó, és egy évig ingyen kellene dolgoznia? Még a politikusoknak is? (Bocsánat, a politikusoknak ebben a mondatban bizonyára nemcsak az ingyen munka, hanem a dolgozni kifejezés értelmét is homály fedi.) Talán a végére kijönne, hogy a bürokráciáért és a rendszer irányításért felelős emberek összessége sem képes megalkotni három összetett mondatot. Bár ennek bizonyításához, azt hiszem nincs szükség ilyesfajta eljárásra, elég, ha bekapcsoljuk a híradót. Ahol minden a legnagyobb rendben van, a létező világok legeslegjobbikában.

            Összességében az új tanárképzés a szaktárgyi tanítási gyakorlatok kezdetéig TKK-s rendben zajlott, ennek a rendszere átdolgozásra szorul, melyet a hold hódokkal való benépesítésével lehetne megoldani. Az elteonline-os cikkíró a szöveg megfogalmazása során megába szívta azt, ami igazán prototipikus seggnyalóvá, a munkája során pedig azt, ami igazán hasznos papagájjá teszi őt, s most először próbálgatja a körmeit a hallgatók hátán és szívén. Rákosi meg közben elmorzsol egy apai könnyet a sírjában, valahol nem is olyan messze, a Szovjetunióban.

A bejegyzés trackback címe:

https://furalanyaszomszedbol.blog.hu/api/trackback/id/tr2112988396

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása